Black Friday wat kun je ermee?

Drie jaar geleden kwam ik “Black Friday” voor het eerst tegen in Nederland.
Ik vind de hysterie bijzonder want we vieren geen Thanksgiving dus waarom zouden we wel Black Friday houden.
Thanksgiving staat voor samen zijn met je familie, rust en bezinning. Met Black Friday is er ruzie om een TV of ander apparaat.

Vorig jaar zag ik al dat meerdere winkelketens erop in gingen op de dag zelf en nu is iedereen er al een week of weken van te voren mee bezig. Als ondernemer met een voorraad is het uiteraard interessant. Je kunt deze oude voorraad tegen dumpprijzen verkopen. Want een voorraad opslaan kost ook geld. Hierbij zie je een filmpje over Black Friday wat ook wel eens Black Fakeday wordt genoemd.
Via dumpert zie je een video waarin de black Friday prijs de normale prijs is.



Een paar zaken die ik niet begrijp:

– Waarom zou je je product tegen dumpprijzen wegdoen? Dan lijkt het net alsof het het bedrag niet waard is en haal je alleen jezelf naar beneden.
– Waarom houd je je klanten voor de gek? Dit zijn echt niet dom en dus val je door de mand.
– Wat is de meerwaarde voor je bedrijf als je met dumpprijzen gaat gooien? Even een snelle omzet draaien voor het einde van het jaar?

Die dumpprijzen is met producten natuurlijk anders dan met diensten maar ik heb van Jos Burgers geleerd om nooit korting te geven. Hij zegt: “Het lijkt tegenwoordig wel alsof klanten alleen nog maar geïnteresseerd zijn in de prijs, maar dat beeld klopt niet. Je verkoopt een product of dienst en géén korting. Wees er als verkopende partij dus voor beducht dat je er ook niet zo in staat.”

Ik ben van mening dat je goed nadenkt over je prijs en deze gedegen bepaalt. Zorg er dan ook voor dat je erachter staat.  Wees trots op je prijs en straal dit ook uit. Ik hoor vaak “ik kan niet concureren tegen die sportschool bij mij om de hoek.”
En natuurlijk kun je qua prijs niet concurreren met een sportschool waar meerdere mensen in een zaal les krijgen. Maar wil je dit ook?
Kijk liever wat ze bij jou krijgen. Extra aandacht ivm kleinere groep, knusse ruimte, gratis thee met koekje na afloop, nog een persoonlijk praatje, je bent betrokken bij hun thuissituatie, past een houding aan mocht daar behoefte aan zijn etc etc. Kijk waarin jij het verschil in maakt en benoem dat op je website.
Leerlingen kijken niet alleen naar een prijs. Dit zal in de eerste zoektocht naar een yogales zo zijn. Maar prijs is één onderdeel van vele punten waar mensen op selecteren.  Ze kijken o.a. ook naar de kwalitiet van een les, de service die je biedt, of je een goede naam hebt opgebouwd, of je waar maakt wat je beloofd en zo nog meer onderdelen. Dus prijs is één onderdeel en laat het daar niet op afhangen.

En als je altijd korting geeft bijvoorbeeld dmv soort groupon acties of wat grote saunaketens doen met diverse kortingscodes weten mensen dit en bouw je daarin een reputatie op. Klanten wennen hieraan en willen een volgende keer weer korting.  Dus mocht je echt graag korting willen geven zeg dan expliciet dat het een eenmalige kortingsactie is.

Mocht je toch graag iets willen doen met Black Friday bedenk dan een ludieke actie. Of houd Thanksgiving in ere en ga juist delen met elkaar. Bring a friend actie of twee voor de prijs van één.  Of geef een extra bonus weg.

Wil je van 2019 ook jou mooiste jaar ooit maken? Vraag dan deze grativideo’s “plan je succesvolste jaar” aan.
Dit kan via DEZE LINK.

Namasté,

Corine van Zoelen
www.deyogabusinesscoach.nl
info@deyogabusinesscoach.nl

“Van Bijbaan naar Bedrijf in een afzienbare periode? Met de Namasté-methode.”

Hier vind je me op instagramyoutubeLinkedIn, Soundcoud en Facebook.

 

Deel deze pagina, dank je wel!
  • 12
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.